Kako funkcioniše turbo:
Osnovne karakteristike turbokompresora
Turbo, turbopunjač ili turbina je komponenta sistema motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Ima ulogu u dopremanju dodatnog (kompresovanog) vazduha u komore za sagorevanje motora. Vazduh kompresovan u turbopunjaču sadrži veću koncentraciju kiseonika, što omogućava znatno poboljšano sagorevanje, što znači: veća snaga, čistije emisije, poboljšan obrtni moment motora i smanjenje gubitka ubrizgavanja u motoru nudeći svestrano bolje performanse vozilu ili mašini.
Osnovni delovi i mehanika turbine:
glavne komponente i princip rada turbine
Westgate turbine su turbine sa ventilom koji kontroliše protok izduvnih gasova kroz turbinsko kolo. Preusmeravanje izduvnih gasova reguliše brzinu rada turbine, što zauzvrat reguliše brzinu rotacije kompresora. Primarna funkcija westgate-a je da reguliše maksimalni potisni pritisak, a time i da zaštiti motor i turbokompresor.
Potisni pritisak se kontroliše regulisanjem količine izduvnih gasova koji prolaze kroz turbinsko kolo(1). Protok izduvnih gasova u turbini kontroliše se preko aktuatora, koga pokreće vakuumska ili električna jedinica.
Snabdevanje vazduhom za kontrolu westgate aktuatora vrši pritisak nastao u samoj turbini ili vakuumskim pritiskom (iz vakuum pumpe vozila). Nedostatak potisnog pritiska je taj što kontrola odvodnog otvora zavisi od opterećenja motora (potisnog pritiska).
Noviji turbopunjači imaju tehnologiju direktnog električnog aktiviranja preko aktuatora. Ovo donosi brže i preciznije aktiviranje westgate ventila, nezavisno od radnog stanja motora.
VNT ili turbine sa varijabilnom geometrijom su punjači novije generacije. Ova geometrija, koja se nalazi u centralnom kućištu turbine, omogućava kontrolisan protok vazduha kroz turbinu. Pokretne lopatice varijabilne geometrije zadržavaju rasipanje protoka vazduha kroz turbinu, time povećavajući snagu kompresije turbine i njen potisni pritisak.
- turbinsko kolo
- kućište turbine
- ulaz izduvnih gasova
- izlaz izduvnih gasova
- kompresorsko kolo
- kompresorsko kućište
- sistem ležaja
- izlaz kompresovanog vazduha
Kako funkcioniše turbina:
u sklopu motornog sistema
Osnovni princip rada turbine je kompresija vazduha koja nastavlja ka cilindru motora. Kompresovan vazduh omogućava motoru efikasnije i jače sagorevanje. Glavni benefit motora koji koristi turbo je povećana snaga bez dodatnog opterećenja mase vozila. Vozila sa motorima manje kubikaže na ovaj način uspevaju da dostignu veću snagu i iskoriste potencijal efikasnije potrošnje.
Pojednostavljeno, turbina je vrsta vazdušne pumpe koja preuzima vazduh pod pritiskom okoline komprimira ga na viši pritisak i tako koncentrovan kiseonikom vazduh propušta do motora kroz ulazne ventile.
Takav vazduh prolazi kroz interkuler koji ga hladi pre ulaska u motor. Nakon procesa sagorevanja, izduvni gas prolazi kroz turbinsko kolo, zadajući veći obrtni moment, nakon čega napušta sistem.
Benefit vozila:
sa kvalitetnim turbo sistemom
Vozilo koje koristi kvalitetan i očuvan turbo sistem u motoru ima osetno bolji performans i efikasniju potrošnju goriva. Važno je voditi računa da ne postoje smetnje u dovodu i odvodu vazduha i ulja kako bi sistem funkcionisao neometano.
Poboljšan Performans
Povećanje Brzine
Šta raditi ukoliko dođe do problema:
sa turbinom na vozilu
Ukoliko vozilo doživljava probleme koje mogu ukazivati na problem sa turbinom, potrebno je obratiti se mehaničaru za dijagnostiku. Presavijene cevi za dovod ili odvod vazduha ili ulja mogu ograničiti rad turbokompresora i time na vozilu napraviti havariju. Pogledajte učestale uzroke kvara turbine ovde.
Ako je dijagnostikovan problem na turbini, potrebno je uraditi obnovu turbokompresora na vozilu. Pri kvaru turbokompresora postoje dve opcije zamene:
1. Nova turbina
2. Remont turbine
Pri zameni turbine na vozilu treba voditi računa o adekvatnosti turbine za vozilo, kvalitetu, pouzdanosti. Jeftin servis turbine može rezultirati ponovnim kvarom na turbini, ali i na motoru, ubrzo nakon popravke.
Turbine servisirane po neovlašćenim radionicama ili servisima uglavnom nisu pravilno kalibrisane za vozilo i sadrže neoriginalne delove. što rezultira:
- Lošim performansom vozila
- Ponovnim kvarom za pređenih 10 000km (u proseku)
- Potencijalnim oštećenjem motora
- Trošak ugradnje još jednog „remontovanog“ turbopunjača
Ako tragate za kvalitetnim rešenjem ovog problema, preporučujemo da pogledate katalog domaćeg e-servisa. Eturbo je platforma za informisanje i pronalaženje turbokompresora. Primarna delatnost nam je prodaja originalnih, ali posedujemo i opsežan lager remontovanih turbokompresora za sve vrste vozila, spremnih za ugradnju. Više o našem e-servisu možete saznati na linku: eturbo.rs
podeli ovu stranicu preko:
2 comments on “Kako funkcioniše turbo:”
Ratko Nikolić
Kupio sam remontovanu turbinu ali posle montaze čuje se njeno zviždanje čim obrtaji motora dodju na 1800 obrtaja.U toku voznje čuje se stalno kad se prebacuju brzine. Sve ostalo pregledano. Turbina reklamirana ali sve se isto ponavlja.Mali servis uradjen ,creva pregledana.Pozdrav.
eturbo
Poštovani,
zvuk može da se čuje iz dva razloga:
1. Kompresorsko/turbinsko kolo je oštećeno (zvižduć zvuk)
2. Loše montiran Turbo – zvuk cirkulišućeg izduvnog vazduha (grublji zvižduć zvuk)
Češće se dešava da je turbo loše namontiran. Zvuk nastaje od izduvnog vazduha kod turbinskog kola. Spojnice na tom delu su metalne i teže naležu jedna na drugu.
Ukoliko zvuk potiče od kompresorskog/turbinskog kola, u pitanju je nekvalitetan remont.
Savetujemo da turbo na vozilu prvo pregleda stručno lice i uveri se da je sve povezano kako treba. Ukoliko je problem sa turbom i dalje prisutan nakon provere i štelovanja, trebalo bi uraditi dijagnostiku turbo sistema.