Osnovne karakteristike turbokompresora

Turbo, turbopunjač ili turbina je komponenta sistema motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Ima ulogu u dopremanju dodatnog (kompresovanog) vazduha u komore za sagorevanje motora. Vazduh kompresovan u turbopunjaču sadrži veću koncentraciju kiseonika, što omogućava znatno poboljšano sagorevanje, što znači: veća snaga, čistije emisije, poboljšan obrtni moment motora i smanjenje gubitka ubrizgavanja u motoru nudeći svestrano bolje performanse vozilu ili mašini. 

Osnovni delovi i mehanika turbine:

glavne komponente i princip rada turbine

Kako funkcioniše turbo:

Westgate turbine su turbine sa ventilom koji kontroliše protok izduvnih gasova kroz turbinsko kolo. Preusmeravanje izduvnih gasova reguliše brzinu rada turbine, što zauzvrat reguliše brzinu rotacije kompresora. Primarna funkcija westgate-a je da reguliše maksimalni potisni pritisak, a time i da zaštiti motor i turbokompresor.

Potisni pritisak se kontroliše regulisanjem količine izduvnih gasova koji prolaze kroz turbinsko kolo(1). Protok izduvnih gasova u turbini kontroliše se preko aktuatora, koga pokreće vakuumska ili električna jedinica. 

Snabdevanje vazduhom za kontrolu westgate aktuatora vrši pritisak nastao u samoj turbini ili vakuumskim pritiskom (iz vakuum pumpe vozila). Nedostatak potisnog pritiska je taj što kontrola odvodnog otvora zavisi od opterećenja motora (potisnog pritiska).

Noviji turbopunjači imaju tehnologiju direktnog električnog aktiviranja preko aktuatora. Ovo donosi brže i preciznije aktiviranje westgate ventila, nezavisno od radnog stanja motora.

VNT ili turbine sa varijabilnom geometrijom su punjači novije generacije. Ova geometrija, koja se nalazi u centralnom kućištu turbine, omogućava kontrolisan protok vazduha kroz turbinu. Pokretne lopatice varijabilne geometrije zadržavaju rasipanje protoka vazduha kroz turbinu, time povećavajući snagu kompresije turbine i njen potisni pritisak.

Kako funkcioniše turbo:

  1. turbinsko kolo
  2. kućište turbine
  3. ulaz izduvnih gasova
  4. izlaz izduvnih gasova
  5. kompresorsko kolo
  6. kompresorsko kućište 
  7. sistem ležaja
  8. izlaz kompresovanog vazduha

Kako funkcioniše turbina:

u sklopu motornog sistema

Kako funkcioniše turbo:

Osnovni princip rada turbine je kompresija vazduha koja nastavlja ka cilindru motora. Kompresovan vazduh omogućava motoru efikasnije i jače sagorevanje. Glavni benefit motora koji koristi turbo je povećana snaga bez dodatnog opterećenja mase vozila. Vozila sa motorima manje kubikaže na ovaj način uspevaju da dostignu veću snagu i iskoriste potencijal efikasnije potrošnje.

Pojednostavljeno, turbina je vrsta vazdušne pumpe koja preuzima vazduh pod pritiskom okoline komprimira ga na viši pritisak i tako koncentrovan kiseonikom vazduh propušta do motora kroz ulazne ventile. 

Takav vazduh prolazi kroz interkuler koji ga hladi pre ulaska u motor. Nakon procesa sagorevanja, izduvni gas prolazi kroz turbinsko kolo, zadajući veći obrtni moment, nakon čega napušta sistem.

Benefit vozila:

sa kvalitetnim turbo sistemom

Vozilo koje koristi kvalitetan i očuvan turbo sistem u motoru ima osetno bolji performans i efikasniju potrošnju goriva. Važno je voditi računa da ne postoje smetnje u dovodu i odvodu vazduha i ulja kako bi sistem funkcionisao neometano. 

● (%) snaga motora sa turbinom
dodatna snaga42%
● (%) brzina u odnosu na motor bez punjača
ubrzanje63%
● (%) efikasnost potrošnje pri sagorevanju
efikasnost87%

Poboljšan Performans

Turbokompresor usisava vazduh koji kompresuje ka sagorevajućoj komori motora, što oslobađa veću snagu motora.

Povećanje Brzine

Dodatna snaga omogućava automobilu veću obrtnu silu tokom dužeg vremenskog perioda.
Efikasna potrošnja
Sa više vazduha koji dolazi do motora, povećava se efikasnost iskoristivosti energije sagorevanja.

Šta raditi ukoliko dođe do problema:

sa turbinom na vozilu

Ukoliko vozilo doživljava probleme koje mogu ukazivati na problem sa turbinom, potrebno je obratiti se mehaničaru za dijagnostiku. Presavijene cevi za dovod ili odvod vazduha ili ulja mogu ograničiti rad turbokompresora i time na vozilu napraviti havariju. Pogledajte učestale uzroke kvara turbine ovde.

 

Ako je dijagnostikovan problem na turbini, potrebno je uraditi obnovu turbokompresora na vozilu. Pri kvaru turbokompresora postoje dve opcije zamene:

1. Nova turbina

2. Remont turbine

Pri zameni turbine na vozilu treba voditi računa o adekvatnosti turbine za vozilo, kvalitetu, pouzdanosti. Jeftin servis turbine može rezultirati ponovnim kvarom na turbini, ali i na motoru, ubrzo nakon popravke.

⚠ Turbine servisirane po neovlašćenim radionicama ili servisima uglavnom nisu pravilno kalibrisane za vozilo i sadrže neoriginalne delove. što rezultira:

  • Lošim performansom vozila
  • Ponovnim kvarom za pređenih 10 000km (u proseku)
  • Potencijalnim oštećenjem motora
  • Trošak ugradnje još jednog „remontovanog“ turbopunjača
Kako funkcioniše turbo:

Ako tragate za kvalitetnim rešenjem ovog problema, preporučujemo da pogledate katalog domaćeg e-servisa. Eturbo je platforma za informisanje i pronalaženje turbokompresora. Primarna delatnost nam je prodaja originalnih, ali posedujemo i opsežan lager remontovanih turbokompresora za sve vrste vozila, spremnih za ugradnju. Više o našem e-servisu možete saznati na linku: eturbo.rs

podeli ovu stranicu preko: